Al jaren krijg ik van leerlingen de vraag of en wanneer ik nu eindelijk eens een instructeursopleiding ga starten in Nederland. Het antwoord is: NIET!
En dat licht ik graag toe.
Ook vertel ik je wat je als instructeur wel van mij kunt verwachten in 2019!
Instructeursopleidingen: iedereen heeft er één!
De laatste jaren zijn de instructeursopleidingen binnen de ‘alternatieve’ paardenwereld als paddestoelen uit de grond geschoten. Het lijkt bijna alsof je als trainer/instructeur niet meetelt als je niet je eigen opleiding of ‘academy’ hebt. Maar wat zegt een instructeursopleiding van 10 of 12 dagen nu werkelijk? En, hoe ethisch is het om jezelf of je leerlingen daarna ‘instructeur Academische Rijkunst’ te noemen zonder dat de grootmeester in de AR himself daar zijn goedkeuring aan geeft? Of jezelf ‘houding en zit specialist’ te noemen na het volgen van 1 cursusje bij een collega instructeur?
Met jezelf ontwikkelen door cursussen te volgen is niks mis
Net als hoefsmid, paardentandarts en zadelpasser mag iedereen zich instructeur noemen. Het jammere is dat er buiten de reguliere KNHS en FNRS geen overkoepelende organisatie is voor ‘alternatieve’ instructeurs binnen de paardenwereld. Er zijn alleen honderden eilandjes. Elk met hun eigen horsemanship-, academische rijkunst- en houding en zit specialismen. Geen overkoepelende kwaliteitsbewaking. En dat zou met de grote verscheidenheid aan visies en methoden ook nagenoeg onmogelijk zijn. Dus doet iedereen maar zijn eigen ding. En daar is wat individuele ontwikkeling van ruiters en instructeurs betreft natuurlijk ook niks op tegen. Ik heb groot respect voor de instructeurs die met hun jarenlange ervaring en het ‘shoppen’ bij diverse trainers hun eigen methodiek hebben ontwikkeld en vele mensen en paarden helpen in hun ontwikkeling. Ik doe dat zelf ook. Maar waar ik moeite mee heb is als deze ‘zelf uitgeroepen experts’ vervolgens hun eigen leerlingen gaan certificeren als instructeur en er hierdoor tal van nieuwe instructeurs rondlopen met een vaak (sorry) beperkte kennis en kunde.
Iedereen moet ergens beginnen, dus als eerste stap in je ontwikkeling als instructeur is het volgen van welke opleiding of cursus dan ook natuurlijk prima, maar eigenlijk begint je ontwikkeling dan pas net.. Tegenwoordig lijken veel mensen te denken dat ze na een cursus ‘klaar’ zijn en strooien ze met vaktermen en technieken waar ze zelf nog te weinig ervaring mee hebben en geven ze zichzelf namen en titels die naar mijn mening pas gebruikt zouden moeten worden na veel meer jaren van training en ervaring.
Ik doe dat graag anders: ik heb er voor gekozen om mezelf te ontwikkelen binnen de Academische Rijkunst, de Centered Riding en met kennis en aandacht voor didactiek. Hier kan ik mensen en paarden mee ondersteunen. Ik heb hiervoor een master in Education gehaald, me tientallen jaren naar clinics en cursussen gesleept en telkens naar verdere ontwikkeling gestreefd. Daarom mag ik mezelf 'officieel' instructeur Academische Rijkunst noemen, Selected Branderup Trainer en Centered Riding instructor en clinician level III. Daar heb ik hard voor gewerkt. En dat doe ik nog. Dat stopt nooit.
Integriteit
Ik nodig mijn leerlingen uit en moedig ze aan dit zelf ook te doen en hierbinnen hun eigen pad te kiezen. En ik waarschuw ze om bescheiden te blijven met welke 'titels' ze zichzelf geven zolang ze nog niet de benodigde trainingen gevolgd hebben of de benodigde testen hebben afgelegd. Ik vind dat een principe van eer en integriteit.
Zowel binnen de AR als binnen de CR liggen er al prachtige systemen om instructeur mee te worden. Waarom zou ik daar dan nog een eigen opleiding en instructeurscertificering naast of tegenover stellen? Wat voor toegevoegde waarde zou dat hebben? Sterker nog: als ik wil dat mijn leerlingen dezelfde kennis en ervaring opdoen als ik, dan is het toch logisch om ze naar de basis door te verwijzen waar ik het ook vandaan heb? Dat vind ik integriteit: om te verwijzen naar je eigen leraren en mensen ‘dicht bij het vuur’ te krijgen. In plaats van je eigen fikkie zo groot mogelijk te stoken. Bovendien; mensen kunnen toch niet echt verwachten dezelfde kennis en expertise te verwerven in een jaaropleiding voor instructeurs als die ik en sommige collega’s door decennia van cursussen volgen en experimenteren hebben verkregen? Er is geen short-cut: elke zichzelf respecterende (wannabe) instructeur zal moeten accepteren dat ervaring met de jaren komt en dat dit bloed, zweet en tranen kost. En veel tijd. En nog meer geld. Misschien moet je ook een beetje gek zijn, want het vraagt gewoon veel investeringen. Maar de ervaringen die je ervoor terug krijgt zijn het wat mij betreft dubbel en dwars waard!
Jaartraject voor Instructeurs
Wil je instructeur worden en net als ik paarden trainen en zit training voor de ruiter combineren? Of ben je al instructeur en wil je je verder ontwikkelen? Wil je je lesgeefvaardigheden vergroten en je arsenaal aan oefeningen voor mens en paard uitbreiden?
Om toch een steentje bij te dragen en instructeurs te helpen zich verder te ontwikkelen ben ik gezwicht: in 2019 komt er een jaartraject speciaal voor (wannabe) instructeurs. Maar pas op: Je krijgt bij mij GEEN instructeurs diploma, je mag jezelf GEEN instructeur ‘Art of Riding by Ylvie Fros’ noemen. Nee. Je krijgt 12 dagen les in academische rijkunst, houding en zit en didactiek, om je lesgeven verder te ontwikkelen en nieuwe tools te krijgen waarmee je paarden en je leerlingen kunt helpen. Maar ik certificeer geen instructeurs. Ik geef alleen zoveel mogelijk van de theoretische en praktische inzichten door die ik zelf heb gekregen over de afgelopen decennia. Zodat je goed beslagen ten ijs komt. Certificering kan je elders halen: bij Centered Riding, Bent Branderup, de KNHS of een van de vele alternatieve opleidingen die beschikbaar zijn. Ik geef je mijn op- en aanvullingen en ideeën. Natuurlijk krijg je wel een certificaat van deelname, maar geen titel daarbij.
Op woensdagavond 26 september om 19.30 is er een informatie avond over dit traject.
Meld je aan
En dat licht ik graag toe.
Ook vertel ik je wat je als instructeur wel van mij kunt verwachten in 2019!
Instructeursopleidingen: iedereen heeft er één!
De laatste jaren zijn de instructeursopleidingen binnen de ‘alternatieve’ paardenwereld als paddestoelen uit de grond geschoten. Het lijkt bijna alsof je als trainer/instructeur niet meetelt als je niet je eigen opleiding of ‘academy’ hebt. Maar wat zegt een instructeursopleiding van 10 of 12 dagen nu werkelijk? En, hoe ethisch is het om jezelf of je leerlingen daarna ‘instructeur Academische Rijkunst’ te noemen zonder dat de grootmeester in de AR himself daar zijn goedkeuring aan geeft? Of jezelf ‘houding en zit specialist’ te noemen na het volgen van 1 cursusje bij een collega instructeur?
Met jezelf ontwikkelen door cursussen te volgen is niks mis
Net als hoefsmid, paardentandarts en zadelpasser mag iedereen zich instructeur noemen. Het jammere is dat er buiten de reguliere KNHS en FNRS geen overkoepelende organisatie is voor ‘alternatieve’ instructeurs binnen de paardenwereld. Er zijn alleen honderden eilandjes. Elk met hun eigen horsemanship-, academische rijkunst- en houding en zit specialismen. Geen overkoepelende kwaliteitsbewaking. En dat zou met de grote verscheidenheid aan visies en methoden ook nagenoeg onmogelijk zijn. Dus doet iedereen maar zijn eigen ding. En daar is wat individuele ontwikkeling van ruiters en instructeurs betreft natuurlijk ook niks op tegen. Ik heb groot respect voor de instructeurs die met hun jarenlange ervaring en het ‘shoppen’ bij diverse trainers hun eigen methodiek hebben ontwikkeld en vele mensen en paarden helpen in hun ontwikkeling. Ik doe dat zelf ook. Maar waar ik moeite mee heb is als deze ‘zelf uitgeroepen experts’ vervolgens hun eigen leerlingen gaan certificeren als instructeur en er hierdoor tal van nieuwe instructeurs rondlopen met een vaak (sorry) beperkte kennis en kunde.
Iedereen moet ergens beginnen, dus als eerste stap in je ontwikkeling als instructeur is het volgen van welke opleiding of cursus dan ook natuurlijk prima, maar eigenlijk begint je ontwikkeling dan pas net.. Tegenwoordig lijken veel mensen te denken dat ze na een cursus ‘klaar’ zijn en strooien ze met vaktermen en technieken waar ze zelf nog te weinig ervaring mee hebben en geven ze zichzelf namen en titels die naar mijn mening pas gebruikt zouden moeten worden na veel meer jaren van training en ervaring.
Ik doe dat graag anders: ik heb er voor gekozen om mezelf te ontwikkelen binnen de Academische Rijkunst, de Centered Riding en met kennis en aandacht voor didactiek. Hier kan ik mensen en paarden mee ondersteunen. Ik heb hiervoor een master in Education gehaald, me tientallen jaren naar clinics en cursussen gesleept en telkens naar verdere ontwikkeling gestreefd. Daarom mag ik mezelf 'officieel' instructeur Academische Rijkunst noemen, Selected Branderup Trainer en Centered Riding instructor en clinician level III. Daar heb ik hard voor gewerkt. En dat doe ik nog. Dat stopt nooit.
Integriteit
Ik nodig mijn leerlingen uit en moedig ze aan dit zelf ook te doen en hierbinnen hun eigen pad te kiezen. En ik waarschuw ze om bescheiden te blijven met welke 'titels' ze zichzelf geven zolang ze nog niet de benodigde trainingen gevolgd hebben of de benodigde testen hebben afgelegd. Ik vind dat een principe van eer en integriteit.
Zowel binnen de AR als binnen de CR liggen er al prachtige systemen om instructeur mee te worden. Waarom zou ik daar dan nog een eigen opleiding en instructeurscertificering naast of tegenover stellen? Wat voor toegevoegde waarde zou dat hebben? Sterker nog: als ik wil dat mijn leerlingen dezelfde kennis en ervaring opdoen als ik, dan is het toch logisch om ze naar de basis door te verwijzen waar ik het ook vandaan heb? Dat vind ik integriteit: om te verwijzen naar je eigen leraren en mensen ‘dicht bij het vuur’ te krijgen. In plaats van je eigen fikkie zo groot mogelijk te stoken. Bovendien; mensen kunnen toch niet echt verwachten dezelfde kennis en expertise te verwerven in een jaaropleiding voor instructeurs als die ik en sommige collega’s door decennia van cursussen volgen en experimenteren hebben verkregen? Er is geen short-cut: elke zichzelf respecterende (wannabe) instructeur zal moeten accepteren dat ervaring met de jaren komt en dat dit bloed, zweet en tranen kost. En veel tijd. En nog meer geld. Misschien moet je ook een beetje gek zijn, want het vraagt gewoon veel investeringen. Maar de ervaringen die je ervoor terug krijgt zijn het wat mij betreft dubbel en dwars waard!
Jaartraject voor Instructeurs
Wil je instructeur worden en net als ik paarden trainen en zit training voor de ruiter combineren? Of ben je al instructeur en wil je je verder ontwikkelen? Wil je je lesgeefvaardigheden vergroten en je arsenaal aan oefeningen voor mens en paard uitbreiden?
Om toch een steentje bij te dragen en instructeurs te helpen zich verder te ontwikkelen ben ik gezwicht: in 2019 komt er een jaartraject speciaal voor (wannabe) instructeurs. Maar pas op: Je krijgt bij mij GEEN instructeurs diploma, je mag jezelf GEEN instructeur ‘Art of Riding by Ylvie Fros’ noemen. Nee. Je krijgt 12 dagen les in academische rijkunst, houding en zit en didactiek, om je lesgeven verder te ontwikkelen en nieuwe tools te krijgen waarmee je paarden en je leerlingen kunt helpen. Maar ik certificeer geen instructeurs. Ik geef alleen zoveel mogelijk van de theoretische en praktische inzichten door die ik zelf heb gekregen over de afgelopen decennia. Zodat je goed beslagen ten ijs komt. Certificering kan je elders halen: bij Centered Riding, Bent Branderup, de KNHS of een van de vele alternatieve opleidingen die beschikbaar zijn. Ik geef je mijn op- en aanvullingen en ideeën. Natuurlijk krijg je wel een certificaat van deelname, maar geen titel daarbij.
Op woensdagavond 26 september om 19.30 is er een informatie avond over dit traject.
Meld je aan
Voor wie is dit traject?
- Je bent al instructeur of hebt ambitie dit te gaan worden. Welk diploma je hebt is niet relevant.
- Je wilt meer weten over academische grondwerk en rijkunst om paarden te gymnastiseren en hebt misschien wel interesse om de grondwerk/longeproef en squire test af te leggen of je hebt deze test(en) al afgelegd en wilt nieuwe input om je eigen training en je lesgeven te verbeteren
- Je wilt meer weten over houding en zit en wilt jezelf verder ontwikkelen. Misschien wil je de CR opleiding gaan volgen of je hebt de level I opleiding al gevolgd en wilt jezelf door ontwikkelen naar level II of III.
- Je wilt je didactische vaardigheden ontwikkelen, meer weten over hoe leerlingen leren en hoe je kennis en vaardigheden op een stimulerende en enthousiasmerende manier kunt overdagen.
- Je stelt paardenwelzijn en leerlingenwelzijn boven alles.
- Je wilt mens en paard verder helpen met een goede basis, je kijkt hierbij zowel naar het fysieke als het mentale aspect van ruiter en paard.
Dit ambieer ik met het Jaartraject voor Instructeurs:
- Het verspreiden van kennis over- en algemene bekendheid van- de Academische Rijkunst en Centered Riding
- Het stimuleren van gedreven en bevlogen ruiters om zich aan te sluiten bij the knighthood of the Academic Art of Riding.
- Het vergroten van didactische kennis en vaardigheden onder instructeurs
- Inzicht geven in de biomechanica van paard en ruiter en oefeningen die gericht zijn op het verbeteren van zelfhouding en balans van ruiter en paard.
- Het stimuleren van gedreven en bevlogen ruiters om zich aan te sluiten bij Centered Riding Inc en om CR technieken in hun lesgeven te integreren.
In 12 lesdagen komt aan bod:
Het Paard:
- Train je oog: hoe beweegt het paard? wat is correct en incorrect been- en ruggebruik? Welke scheefheden zijn er in een paard aanwezig en waar zit de essentie om tot balans te komen?
- Train je kennis en vaardigheden in het rechtrichten en herbalanceren van paarden aan de hand, aan de longe en onder de ruiter door middel van de Academische Rijkunst. Vergroot je arsenaal aan dressuuroefeningen om een paard te trainen.
- Train je oog: hoe zit en beweegt de ruiter? wat is een correcte lichaamshouding en beweging? Welke scheefheden zijn er in de ruiter aanwezig en waar zit de essentie om tot balans te komen
- Train je kennis en vaardigheden om een ruiter meer lichaamsbewustzijn en balans te geven. Vergroot je arsenaal aan zitoefeningen om een ruiter een onafhankelijke zit te laten ontwikkelen.
- Didactische kennis en vaardigheden. Zoals het formuleren van leerdoelen, omgaan met verschillende leerstijlen bij je leerlingen en het inzetten van verschillende manieren om een onderwerp over te brengen.
- Mentale training van de vierbenige leerling: hoe ga je om met verschillende typen karakters en hoe hou je paarden gemotiveerd en tevreden tijdens de training?
- Mentale training van de tweebenige leerling: hoe ga je om met verschillende typen karakters en hoe hou je je leerlingen gemotiveerd en tevreden tijdens de les?
Na dit jaartraject kan je:
- Succesvol grondwerk en longewerk inzetten als trainingsmethode. Niveau minimaal richting de grondwerk-longproef van de Knighthood of the Academic Art of Riding (afhankelijk van je instapniveau) en je leerlingen begeleiden naar hetzelfde doel.
- Je eigen paard in zowel voorwaarts-neerwaarts als (lichte) verzameling van achter naar voren naar de hand toe rijden en je leerlingen begeleiden naar hetzelfde doel.
- Voor- en achterbenen van je paard plaatsen en hiermee je paard rechtrichten met behulp van schouderbinnenwaarts en travers en je leerlingen begeleiden naar hetzelfde doel.
- Tijdens het rijden de achterbenen van je paard voelen en onder het zwaartepunt brengen met je zit en je leerlingen begeleiden naar hetzelfde doel.
- Zitoefeningen afstemmen op de behoefte van de individuele ruiter.
- Halve ophoudingen correct inzetten om je paard te herbalanceren en je leerlingen begeleiden naar hetzelfde doel.
- Je paard verzamelen en verruimen m.b.v. je zit en je leerlingen begeleiden naar hetzelfde doel.
- Zijgangen rijden en je leerlingen begeleiden in de zijgangen.
- Een trainingsplan voor een paard opstellen.
- De basis biomechanica van een paard uitleggen en de WAT, WAAROM en HOE van een trainingsplan communiceren.
- Privélessen voorbereiden en geven die passen bij een persoon en het paard die bijdragen aan de ontwikkeling van de combinatie (afgestemd en passend bij het niveau).
- Groepslessen voorbereiden en geven die voldoende differentiatie en persoonlijke aandacht geven aan alle deelnemers.
Wanneer?
12 vrijdagen van 9.00-17.00 uur.
De eerste is op 14 december 2018.
De overige data zijn in 2019:
11 januari
15 februari
29 maart
26 april
31 mei
28 juni
30 augustus
27 september
25 oktober
22 november
20 december
Op woensdagavond 26 september om 19.30 is er een informatie avond over dit traject.
Meld je aan